Klub Českých turistů - Rokytnice nad Jizerou

Za krkonošskými Betlémy 2006

Datum konání:2.12.2006
Datum poslední úpravy: 17.7.2008

V sobotu 2.prosince 2006 jsme vyrazili na akci Za krkonošskými betlémy, které je možno vidět v chalupách starých osadníků. Poutavá je ta skutečnost, že jednotlivé betlémy se dědí z pokolení na pokolení a každá generace dá do rodinnému betlému něco svého. Vzhledem k tomu, že nechceme vystavit majitele betlémů případným problémům při jejich prezentování na těchto stránkách, jsou veškeré místopisné názvy úmyslně zkomolené. Ráno jsme vyjeli dle plánu do Vysokého Mýta. Pěknou cestou jsme již pěšky pokračovali asi 1 km k první chalupě, kde nás již majitelka betlému č.1 očekávala. Betlém je „ chodící“a dnes je již moderně poháněn elektromotorem. Nic méně kladky jsou dřevěné a z transmisí je pohon veden provázky. Chod celého složitého soustrojí je velice tichý, že je možno nechat hrát i vánoční koledy z CD. Po půlhodině jsme se prostřídali v prohlídce a pokračujeme k další chalupě. Tento betlém se nám velice líbil, ale to jsme netušili, že další betlém č. 2 tento překoná. V další chalupě byl betlém sestavený do rohu. Zářil novotou, protože nedávno byl po 25 letech znovu postaven na trvalé místo. Betlém má přes 200 figurek a z toho polovina je pohyblivá. Zde bylo zajímavé to, že postavy předvádějí běžný život vesnice. Velice se nám líbil rošťák co bouchá dědkovi na dveře chalupy, selka co táhne trakař a na kopci spadne a strhne i hospodáře, milenci v zákoutí, lenoch co jen polehává….. Po pěkné pěšině potom již razíme do města. Zde nás čeká prohlídky betlému, který je v muzeu a malé občerstvení v místní cukrárně. V 11 hodin vyrážíme po červené turistické značce do vesnice Sklínařice k hospodě Mexico, která je bohužel zavřená. Potom již jdeme Jablonce a Blanskem do restaurace Kroupa, kde si dáváme gulášek se dvěma k obědu. „ Tvrdé jádro turistů“ pak ještě pokračuje úbočím Strážníku k Mirkovi, který nás zve na kafe a svůj betlém. Po hodinové zastávce se loučíme a sbíháme do Hospůdky U Vocta, kde je poslední ( dnes již pátý ) betlém. K našemu milému překvapení u stolu již sedí tři naši účastníci, kteří se nám před třemi hodinami ztratily. Po další hodince usedáme do autobusu a jedeme domů. Celková pěší trasa byla cca. 12 km, účastnilo se 30 turistů a příznivců turistiky.
Jaroslav Hejral

Hlavní stránka | Aktivity klubu | Fotogalerie | Kontakty
Copyright © 2005 - 2024 Jaroslav Hejral, všechna práva vyhrazena.